Μαύρες γιορτές κλήθηκαν να περάσουν δεκαεφτά οικογένειες εργαζομένων στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, καθώς απολύθηκαν από τη δουλειά τους παραμονές των Χριστουγέννων. Το ΚΤΕΛ επικαλείται «λήξη των συμβάσεων», ωστόσο έχει σημάνει γενικός συναγερμός σε συνδικαλιστικές παρατάξεις, την Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας και το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης για έναν λόγο παραπάνω: ανάμεσα στους απολυμένους που δούλευαν μέχρι και 5 χρόνια βρίσκονται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος, ο γραμματέας και ένα απλό μέλος του νεοσύστατου σωματείου εργαζομένων στην επιχείρηση!
Με αυτά τα δεδομένα δύσκολα κρύβονται τα προφανή. Στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης πολύ απλά καθόλου δεν άρεσε η σύσταση του σωματείου, κατάσταση με την οποία δεν είναι εξοικειωμένοι οι μέτοχοι. Μόνο που όταν από το 2019 προσλαμβάνεις 250 οδηγούς για να εκτελέσεις το έργο 42 περιαστικών γραμμών της Θεσσαλονίκης, τότε η κατάσταση αλλάζει.
«Δημοκρατικό δικαίωμα»
Μία μέρα πριν από τα Χριστούγεννα η Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία στον ΟΑΣΘ (ΔΑΣ – δυνάμεις του ΠΑΜΕ) γνωστοποιούσε με ανακοίνωσή της το γεγονός, καταγγέλλοντας ανάμεσα σε άλλα ότι «είναι γνωστές -και έχουν καταγγελθεί- οι πρακτικές της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης το προηγούμενο διάστημα που ήθελε να επιβάλει «ρήτρα οικειοθελούς αποχώρησης» στους εργαζομένους της με πρόστιμα σε περίπτωση που παραιτούνταν» ή ότι «ο οδηγός καθαρίζει το λεωφορείο, χορήγει πετρέλαιο, αλλάζει ακόμα και λάδια»!
«Είναι ντροπή ανήμερα των Χριστουγέννων να ενημερώνονται οι συνάδελφοι ότι από το νέο έτος θα ψάχνουν για δουλειά» λέει στην «Εφ.Συν.» ο Νικήτας Τσαρίδης, επικεφαλής της ΔΑΣ-ΟΑΣΘ, τη στιγμή που «τα τελευταία 5 χρόνια το χρήμα ρέει άφθονο για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ». «Είναι δημοκρατικό δικαίωμα των εργαζόμενων να συνδικαλίζονται και τα υπουργεία Εργασίας και Μεταφορών δεν μπορούν να κρύβονται αυτές τις μέρες» τονίζει ο κ. Τσαρίδης, καλώντας την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της.
«Οι απολύσεις της ΚΤΕΛ ήταν επιλεγμένες και στοχευμένες. Πρόκειται για εξόφθαλμη προσπάθεια φίμωσης του νεοσύστατου σωματείου» λέει στην εφημερίδα μας ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Χάρης Κυπριανίδης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί η ΚΤΕΛ να διεκδικεί να κερδίσει διαγωνισμό 600 εκατομμυρίων και να προχωρά σε τέτοιες ενέργειες. Εκτός των άλλων ενεργειών στις οποίες θα προβούμε», καταλήγει, «από την ερχόμενη εβδομάδα θα απευθυνθώ και στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) που είναι υπεύθυνος για τον διαγωνισμό».
«Αγώνας»
Ο Θεμιστοκλής Αμπλάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας, απευθυνόμενος στην ΚΤΕΛ μέσω της «Εφ.Συν.» λέει το ίδιο: «Εμείς θα θέλαμε μεγάλες δουλειές, όπως αυτές των 600 εκατομμυρίων, να μένουν σε ελληνικά χέρια. Ομως αυτοί πρώτοι πρέπει να σέβονται τα εργατικά δικαιώματα. Ο αγώνας μας τώρα ξεκινάει και θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας να πάρουν πίσω τις απολύσεις αυτές και έχουμε δώσει ήδη εντολή να ασχοληθεί και το νομικό μας τμήμα».
Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αποδίδει ο πρόεδρός της Στέφανος Τσόλης τις 17 απολύσεις. Οπως μας λέει χαρακτηριστικά «μειώθηκε το έργο που εκτελούσαμε στις περιφερειακές γραμμές του νομού. Εχει λήξει η σύμβασή μας με τον ΟΣΕΘ και κάνουμε 15νθήμερες συμβάσεις. Είναι φοβερό! Τι να κάνουμε λοιπόν; Να πάρουμε τους οδηγούς στα σπίτια μας; Το επόμενο τρίμηνο, όπως πάνε τα πράγματα, μπορεί να κάνουμε και άλλες απολύσεις». Απαντώντας στις αιτιάσεις για το έργο που τους έχει αναθέσει τα τελευταία πέντε χρόνια και τη συμμετοχή στον μεγάλο διαγωνισμό των 600 εκατομμυρίων για την δεκαετή ανάθεση του έργου, σημειώνει πως «μας λένε ότι το ΚΤΕΛ παίρνει λεφτά από το κράτος, αλλά δεν λένε ότι εμείς εκτελούμε έργο με 1,42 ευρώ το οχηματοχιλιόμετρο, ενώ η ισπανική εταιρεία που συμμετέχει στον διαγωνισμό πήρε ανάλογη δουλειά στην Κύπρο και την εκτελεί με 4,20 ευρώ, κι ακόμη ότι εμείς δίνουμε μισθό 1.000 με 1.200 ευρώ. Σήμερα έχουμε 400 εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αλλιώς δεν γίνεται, και επιπλέον αν δεν κερδίσουμε τον διεθνή διαγωνισμό, τότε θα αναγκαστούμε να απολύσουμε και τους υπόλοιπους». Οταν τον ρωτάμε για τις απολύσεις των συνδικαλιστών, απαντά ότι «κάποιοι ήρθαν σε μας από χώρους στους οποίους είχαν δημιουργήσει προβλήματα και εσκεμμένα (;) έκαναν το σωματείο, στο οποίο συμμετέχουν μόνο 60 από τους 400 εργαζόμενους».
Η δικαιολογία
«Τι τους ζητήσαμε; Τεχνικό ασφαλείας να υπογράφει για τα οχήματα που κυκλοφορούν. Ζητήσαμε γιατρό εργασίας, το γάλα που δικαιούμαστε, τα ρούχα (στολές όπως του ΟΑΣΘ) που υποχρεούνται να μας δώσουν, αλλά ούτε να συζητήσουν μαζί μας δεν δέχονται» απαντά ο απολυμένος πρόεδρος του σωματείου, Παύλος Κοζκόζης. Οπως σημειώνει, «δεν είμαστε αρεστοί γιατί ήδη αναδείξαμε μεγάλα ζητήματα». Και ποια είναι αυτά; «Το 98% των οχημάτων που κυκλοφορούν έχουν προβλήματα και κουβαλάμε με αυτά κόσμο. Ενα συνεργείο 12 ατόμων διαθέτουν τα ΚΤΕΛ που δεν προφταίνουν να κάνουν τη δουλειά. Δείτε πόσα λεωφορεία καίγονται στον δρόμο το καλοκαίρι, κάθε μέρα έχω 10 με 15 τηλεφωνήματα συναδέλφων που μου αναφέρουν προβλήματα στα οχήματα.
Αυτά τα ξέρουν, αλλά δεν περίμεναν ότι θα φτάναμε τα 110 άτομα σωματείο από τους 250 που δουλεύουν για τις περιαστικές γραμμές». Οταν του αναφέρουμε τις αιτιάσεις του προέδρου της ΚΤΕΛ, σημειώνει με νόημα: «Εγώ δουλεύω στις γραμμές αυτές από την πρώτη μέρα που τις πήρε το ΚΤΕΛ, Ιούνιο του 2019, τώρα θυμήθηκαν ότι ήμουν συνδικαλιστής και σε άλλη επιχείρηση; Οσο δε για τη δικαιολογία των απολύσεων λόγω μικρότερου έργου, τότε γιατί στις αρχές Δεκεμβρίου προσέλαβε το ΚΤΕΛ με συμβάσεις άλλους 30 συναδέλφους;»